Hoppa till innehåll

Medlemsavgift till a-kassan

Medlemsavgiften är för närvarande 170 kronor per månad. Den ska täcka kostnaderna för kassans administration och en del av finansieringen av den arbetslöshetsersättning som utbetalas. Avgiften är den samma oavsett om du arbetar, studerar eller är sjuk.

Det finns tre sätt att betala avgiften: 

E-faktura

Anmälan om e-faktura gör du via din internetbank. E-fakturorna skickas till din internetbank månadsvis. Fakturan är redan ifylld med din medlemsavgift.

Viktigt att tänka på! Om du redan fått hem pappersfaktura måste du betala den som vanligt. Därefter kommer du att få medlemsavgiften aviserad via e-faktura.

Om du i dag betalar din medlemsavgift via autogiro och anmäler dig till e-faktura, kommer autogirodragningen att upphöra per automatik.

Autogiro

Kassan erbjuder möjlighet att betala avgiften via autogiro. Avgiften dras då per automatik den 28:e varje månad. Infaller den 28:e en helg, dras avgiften nästkommande vardag. När du vill anmäla att du önskar autogiro kan du registrera det via Mitt medlemskap. Du går till www.pappersakassa.se väljer Logga in och Mitt medlemskap. Gå till sidan Min profil och klicka på redigera till höger om rubriken Betalsätt. Markera Autogiro och fyll i dina kontouppgifter.

Du kan även anmäla dig för autogiro via din internetbank.

Inbetalningskort

Om du inte valt något av ovanstående alternativ kommer du att få hem inbetalningskort. Detta skickas ut runt den 8:e i varje månad.

A-kassans bankgiro för inbetalning av medlemsavgifter 5130-8344