Villkor för medlemskap i Pappers a-kassa
Pappers a-kassa är till för dig som arbetar – eller har haft din senaste anställning – inom massa- och pappersindustrin. Även arbete inom förbundets verksamhetsområde som helt eller delvis finansieras med statliga medel kan ge rätt till medlemskap.
Grundläggande villkor
- Ansökan måste vara skriftlig.
- Du kan inte bli medlem om du har fyllt 66 år.
- Du kan få inträde från den månad du ansöker, men tidigast från det att du börjar arbeta inom verksamhetsområdet.
- Har du nyligen avslutat en anställning inom området kan du också beviljas medlemskap.
Så ansöker du
-
Med BankID:
Klicka på Bli medlem med BankID och signera din ansökan elektroniskt. -
Utan BankID:
Hämta en inträdesblankett via hemsidan eller kontakta avdelningsexpeditionen på din arbetsplats. Skicka sedan in blanketten per post eller via Mitt medlemskap.
Byte till Pappers a-kassa
Om du byter från en annan a-kassa är det viktigt att du gör det på rätt sätt för att behålla din rätt till ersättning.
Sammanhängande medlemskap
Om du ansöker om medlemskap i Pappers a-kassa samma månad som du begär utträde från din tidigare a-kassa, räknas medlemstiden som sammanhängande. Då får du tillgodoräkna dig den tid du redan varit medlem.
Medlemskapets betydelse i ALF 24
- 80 % av tidigare inkomst – om du har varit medlem i minst 12 månader under den så kallade ramtiden (de senaste 12 månaderna före ansökan).
- 60 % av tidigare inkomst – om du varit medlem i 6–11 månader.
- 50 % av tidigare inkomst – om du varit medlem i mindre än 6 månader, eller inte alls.